Реєстрація    Увійти
Авторизація
» » » » Проти «міфічних» норм споживання

Проти «міфічних» норм споживання

Категорія: Позиція » Статті » Економіка
Проти «міфічних» норм споживанняРоками в Україні ніяк не вдається наповнити реальним змістом Конституційні норми щодо розвитку та поглиблення місцевого самоврядування. Декларативність більшості статей розділу ХI Конституції України багато в чому обумовлена відсутністю належної нормативної бази.

 

Це головним чином стосується багатостраждальної сфери ЖКГ. Що тільки не виробляли з нею за роки незалежності – криза в ЖКГ тільки поглиблюється.

 

Власним баченням шляху виведення соціально-важливої сфери із кризи на сторінках ПОЗИЦІЇ ділиться народний депутат України ІІІ–VІІ скликань Ярослав Сухий.

 

В чому головна причина невпинного занепаду житлово-комунальної сфери в Україні?

 
      Перш за все, недосконалість розробки енергетичної складової життєдіяльності міського господарства. З одного боку територіальна громада все більш категорично ставить питання стосовно обґрунтованості тарифів на енергетичні послуги, з другого – цього ж вимагають ті, хто такі послуги надає. Навколо цієї проблеми по всій країні роками точаться політичні баталії, продукуючи популізм та демагогію.

 

Насправді ж відповідь стосовно тарифів лежить не в площині «гарний чи поганий» міський голова, не в площині персонального складу депутатського корпусу. ЖКГ не може успішно функціонувати поза межами зведеного енергетичного балансу країни. Так от – за всі роки незалежності України об’єктивний загальнодержавний енергетичний баланс жодного разу не був сформований!

 
      Ярославе Михайловичу, Ви – співавтор законопроекту про ЄДСМ. Чи можливо його прийняттям «розрубати гордіїв вузол» утворених роками протиріч?      Ще одною причиною недосконалості роботи ЖКГ є відсутність в країні постійно діючого державного інструменту збирання, накопичення та узагальнення інформації, яку потрібно використовувати як достовірну офіційну інформацію для оперативного аналізу стану секторів економіки – Єдиної Державної Системи Моніторингу виробництва, постачання, транспортування, споживання та оплати за паливно-енергетичні ресурси і комунальні послуги (ЄДСМ).

 

В першу чергу це стосується енергетичного та житлово-комунального комплексів, стан справ в яких на сьогодні визнано критичним та таким що загрожує соціально-економічній та національній безпеці в цілому.

 

Держава повинна усвідомлювати і регулювати стан власних ресурсів на науково обґрунтованому рівні. Під час дослідження світового досвіду організації моніторингу енергетичних потоків були виявлені певні особливості забезпечення енергетичних балансів розвинутих країн світу. Вони свідчать: у більшості країн функції зі збору та обробки відповідних даних здійснюють незалежні державні національні агенції, у співробітництві з науково-дослідними центрами та асоціаціями виробників.

 

На сьогодні в Україні моніторинг обсягів енергоспоживання здійснюється на основі системи недосконалої статистичної звітності. Наявні інформаційні бази міністерств і відомств мають розбіжності та ведуться для забезпечення різних цілей.

Усунення існуючих дисбалансів в економіці можна вирішити. Для цього Національна академія наук України розробила цільову Єдину Державну Систему Моніторингу виробництва, постачання, транспортування, споживання і оплати за паливно-енергетичні ресурси і комунальні послуги. Для її впровадження необхідні правові, економічні та організаційні засади функціонування даної розробки що і стало предметом законопроекту, який неодноразово пропонувався до розгляду у ВР (№ 9572-VI).

 
      Які очікування щодо розвитку галузі у разі прийняття згаданого законопроекту?      Прийняття законопроекту дозволило би створити необхідні умови для функціонування загальнодержавного інструменту формування та прогнозування енергетичного балансу країни. В свою чергу це дало би змогу в короткий термін суттєво зменшити енергоємність ВВП. На сьогодні через штучно завищену енергоємність, собівартість вітчизняної продукції здебільшого перевищує відпускні ціни на аналогічну продукцію розвинених країн світу.

 

Зрозуміло, це впливає не лише на конкурентоспроможність вітчизняної продукції, але і на соціальну політику – особливо це відчувають найменш захищені версти населення. Громадяни змушені сплачувати не за фактичні об’єми та якість ресурсів і послуг, а за «міфічні» норми споживання, які пред’являють платіжними дорученнями до сплати (за метр квадратний, або на людину тощо). Перш ніж приймати рішення щодо підвищення рівня цін і тарифів до економічно обґрунтованого рівня, держава повинна привести у відповідність енергетичні та фінансові потоки на ринках енергоресурсів, особливо тих, що відносяться до природних монополій, уніфікувати їх до середньо ринкових цін по категоріям споживачів.

 
      Чи провадяться сьогодні на державному рівні соціально-спрямовані заходи для захисту від «хижацьких» нарахувань?
 
      Президія Національної академії наук України, відповідно до Постанови від 16 травня 2012 року вкотре відзначила важливість і актуальність даного питання та направила звернення до Верховної Ради України з клопотанням про підтримку законопроекту № 9572.

Впровадження ЄДСМ виробництва, постачання, транспортування, споживання і оплати за паливно-енергетичні ресурси і комунальні послуги відповідає завданням, визначеним у соціально-економічних програмах президента України та уряду. До речі, це також стане позитивним сигналом для міжнародних партнерів України, оскільки спрямоване на виконання основних вимог ЕС та МВФ щодо реформування енергоринку та впровадження економічних реформ.

 
      Ярославе Михайловичу, яке Ваше бачення щодо виконання вказаних завдань?
 
      Пріоритетом державної політики повинно стати суттєве зменшення енергоємності економіки країни. Виходячи з вищезазначеного, прийняття запропонованого законопроекту про створення системи інформаційно-аналітичного та організаційно-правового забезпечення енергетичної незалежності України вбачається як ніколи на часі.
 
      Які перспективи у регіонів у разі прийняття законопроекту?
 
      Народні депутати України від міста Запоріжжя повинні знати, що прийняття законопроекту вже на першому етапі впровадження ЄДСМ дасть можливість:
 
1.      Зняти соціальну напругу за рахунок економічно обґрунтованих тарифів навіть при підвищення цін на первинні ресурси (газ, електроенергія);
 
2.     Забезпечити стовідсоткову сплату за використані паливно-енергетичні ресурси та комунальні послуги виключно за рахунок кінцевих споживачів, що дасть змогу зняти навантаження з бюджетів усіх рівнів і спрямування вивільнених коштів на соціальний захист громадян;
 
3.   Формувати відповідними органами державної влади тарифи та тарифну політику на державному і регіональних рівнях по загальнодержавній методиці, а також динамічно управляти тарифами, створюючи умови по виробництву конкурентоздатної продукції (наприклад, в енергоємних галузях), що дозволить зменшити ціни на енергоносії для усіх категорій товаровиробників мінімум на 35–40%;
 
4. Створити прозорі ринкові механізми в паливно-енергетичному комплексі та житлово-комунальному господарстві, що дозволить знизити енергоємність ВВП держави як мінімум на 30%;
 
5.  Збільшити надходження до бюджетів усіх рівнів;
 
6.  Створити умови для ліквідності банківської системи;
 
7. Створити привабливі умови для залучення інвестицій в енергетику, комунальне господарство України і в економіку в цілому.
 
 

Сергій ЗНАМЕНСЬКИЙ