Реєстрація    Увійти
Авторизація
» » » » Єдина пенсійна формула

Єдина пенсійна формула

Категорія: Суспільство, Регіон, Реформи
Єдина пенсійна формула На шляху реформ в Україні ледь не кожного дня впроваджуються пенсійні перетворення. ПОЗИЦІЯ у свою чергу продовжує висвітлювати ці новації. Для багатьох пенсіонерів і тих, кому незабаром доведеться поповнити цей прошарок українського суспільства, ми публікуємо інтерв’ю з начальником Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області Світланою Жмурко. В ньому керівник відомства традиційно роз’яснює, яке сьогодення і майбутнє держава пропонує своїм громадянам стосовно пенсійного забезпечення.
 

Світлано Олексіївно, яким чином нараховуватиметься пенсія державним службовцям та іншим чиновникам, а також вищим посадовцям? Чи передбачена пенсійним законом справедливість у нарахуванні нових пенсій українцям, що зараз отримують мінімалку?

– З набранням чинності Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» від 03.10.2017 №2148, метою якого було створення справедливої системи пенсійного страхування, пенсійне забезпечення усіх категорій громадян, у т. ч. державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування, депутатів та інших «чиновників» здійснюється за нормами Закону «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 №1058, відповідно якого розмір пенсійної виплати визначається за однією формулою, визначеною цим Законом, виходячи з тривалості страхового стажу та сумизаробітної плати, з яких провадилась сплата страхових внесків.

 

Крім того, Законом України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» передбачено автоматичне переведення з пенсій, обчислених за спеціальними законами, на пенсії, обчислені на загальних підставах, у разі, якщо їх розмір з урахування перерахунку, передбаченого п. 4-3 Прикінцевих положень цього Закону, а саме із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, обчисленої як середній показник за 2014, 2015 та 2016 роки – 3764,4 грн, величини оцінки одного року страхового стажу в розмірі 1% та з урахуванням нового прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, збільшеного на 79 грн – 1452 грн, буде більший за розмір спеціальної пенсії.

 

Такий перерахунок пенсій проводився органами Пенсійного фонду в області з 1 жовтня минулого року автоматично, за матеріалами пенсійних справ пенсіонерів, без їх особистого звернення. За його результатами понад 3 тис. осіб було переведено на пенсію, обчислену на загальних підставах.

Відомо, що пенсійною реформою передбачено запровадження з січня 2019 року накопичувальної системи. Як відрізнятиметься розмір пенсії осіб-учасників накопичувальної системи від тих пенсіонерів, на яких дія накопичувальної системи не поширюватиметься?

 

– Законом №2148 передбачено запровадження з 1 січня 2019 року накопичувальної системи пенсійного страхування. Її учасниками стануть особи, які станом на 01.01.2019 не досягли пенсійного віку, визначеного Законом України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», та підлягають йому. Особи, яким на цей час залишилося менше 10 років до досягнення пенсійного віку, матимуть право самостійно прийняти рішення щодо своєї участі у накопичувальній системі.

 

Крім пенсійних виплат, у солідарній системі пенсійного страхування учасники накопичувальної системи після досягнення пенсійного віку матимуть право на отримання довічної пенсії або одноразової виплати за рахунок коштів, що обліковуються на її накопичувальному пенсійному рахунку. За винятком того, у передбачених законом випадках, після смерті застрахованої особи ці кошти отримають члени її сім’ї чи спадкоємці.

 

Особам, що досягли пенсійного віку, але не набули достатнього страхового стажу, відповідно і права на пенсію, призначається державна соціальна допомога за умови наявності у них не менш ніж 15 років страхового стажу. Куди їм за нею звертатись?

– Дійсно, Законом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» №2148 вказаним особам передбачено призначення тимчасової державної соціальної допомоги у 2018–2020 роках. Для призначення такої допомоги територіальними органами праці та соціального захисту населення особам зазначеної категорії необхідно звернутись до органів Пенсійного фонду із заявою та документами про стаж (трудова книжка, військовий квиток, дипломи, атестати, довідки підприємств, установ, організацій та архівні довідки, що місять відомості про період роботи), на підставі яких буде проводитись обчислення тривалості страхового стажу та надаватись відповідна довідка.

 

– Чи можна таку соціальну підтримку вважати справедливою?

– З точки зору соціальної справедливості, зазначена законодавча норма є об’єктивною, оскільки за законодавством, що діяло до 01.01.2018 р., правом на пенсійне забезпечення користувались особи, які досягли пенсійного віку та мали не менш, ніж 15 років страхового стажу. Враховуючи, що з набранням чинності Закону №2148 вимоги щодо мінімального страхового стажу, який дає право на пенсію, збільшились, то цілком справедливо на перехідний період до 2020 року призначати допомогу за наявності відповідного страхового стажу, щоб ті особи, які згодом вийдуть на пенсію, дбали про це заздалегідь, працюючи легально і сплачуючи внески задля своєчасного виходу на заслужений відпочинок. В іншому випадку вони обмежаться можливістю отримувати допомогу від органів праці після досягнення 65 років.

 

На яку пенсію розраховувати громадянам, працюючим за межами України, і чи це взагалі можливо?

– Реалізувати своє право на пенсійне забезпечення зможуть лише ті громадяни України, які працюють за кордоном офіційно, при цьому стаж роботи при призначенні пенсії буде зараховуватись за нормами міжнародних угод, укладених між Україною і державами, де вони працювали. Наразі Україна має більше 20 міжнародних договорів з питань пенсійного забезпечення.

 

Так, наприклад, Угода про гарантії прав громадян держав-учасниць СНД у галузі пенсійного забезпечення від 13.03.1992 року, зобов’язання за якою взяли на себе Республіки Білорусь, Вірменія, Казахстан, Киргизстан, Російська Федерація, Такжикістан, Туркменістан, передбачає надання пенсій згідно із законодавством тієї держави, де особа проживає. За цією Угодою враховується страховий (трудовий) стаж, набутий у будь-якій із цих держав, а також на території колишнього СРСР до 13.03.1992 року. За аналогічним територіальним принципом (надання пенсійного забезпечення згідно із законодавством тієї держави, де особа проживає) укладені і двосторонні міжнародні договори про пенсійне забезпечення між Україною та Азербайджанською Республікою, Грузією, Молдовою. А також з країнами Євросоюзу, з якими укладено двосторонні міжнародні договори про соціальне забезпечення (Латвія, Естонія, Литва, Словаччина, Чехія, Болгарія, Королівство Іспанія, Португальська Республіка, Польща), передбачено взаємне визнання страхового стажу під час визначення права на пенсію і призначення та виплату пенсійного забезпечення кожною країною лише за страховий стаж, набутий на її території. У таких випадках стаж, набутий за законодавством кожної з держав, враховується іншою країною для визначення права на пенсію так, ніби він був набутий за її законодавством за умови, що періоди страхового стажу не перекриваються в часі. Громадяни України, які працюють неофіційно або в тих країнах, з якими не укладено міжнародних угод, не мають можливості зарахувати ці періоди роботи щодо стажу для призначення пенсії. За бажанням такі особи мають право укласти договори про добровільну участь у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування та сплатити відповідні суми єдиного внеску, у тому числі і за минулі періоди.

 

Олексій ВЛАСОВ

 

Источник Позиция