Реєстрація    Увійти
Авторизація
» » » » Накопичувальна пенсія в Україні: ризик без гарантій

Накопичувальна пенсія в Україні: ризик без гарантій

Категорія: Позиція » Статті » Економіка

Накопичувальна пенсія в Україні: ризик без гарантій До редакції ПОЗИЦІЇ звертаються читачі з проханням роз’яснити їм певні моменти, які стосуються подальшого функціонування пенсійної системи в Україні. Людей цікавить, коли та як саме буде впроваджуватися накопичувальна система, про що заявила центральна влада. За відповідями ми звернулися до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області.


Там зазначили, що Законом України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» у нашій державі впроваджено трьохрівневу систему пенсійного забезпечення. Перший рівень - солідарна система, що базується на засадах здійснення виплати пенсій і надання соціальних послуг за рахунок коштів Пенсійного фонду на умовах та в порядку, передбачених цим Законом.

 

Другий рівень - накопичувальна система загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, яка діє на засадах накопичення коштів застрахованих осіб у Накопичувальному фонді або у відповідних недержавних пенсійних фондах. Нарешті, третій щабель - система недержавного пенсійного забезпечення, що базується на засадах добровільної участі громадян, роботодавців та їх об'єднань у формуванні пенсійних накопичень, передбачених законодавством про недержавне пенсійне забезпечення.

 

Солідарна система та система недержавного пенсійного забезпечення функціонують в Україні з 2004 року. Недержавні фонди проводять свою діяльність на засадах, визначених Законом України «Про недержавне пенсійне забезпечення». Перерахування страхових внесків до Накопичувального пенсійного фонду запроваджується починаючи з року, в якому буде забезпечено бездефіцитність бюджету Пенсійного фонду. При цьому усі три рівня пенсійного забезпечення будуть діяти паралельно: впровадження накопичувальної системи не означає відмову держави від солідарної системи.

 

Учасниками накопичувальної системи стануть особи, яким на дату запровадження перерахування страхових внесків до Накопичувального пенсійного фонду виповнилося не більш як 35 років та які сплачують (або за них сплачуються) внески до накопичувальної системи пенсійного страхування. Вінстворюється Пенсійним фондом як цільовий позабюджетний фонд. Страхові внески є складовою частиною єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування і підлягають спрямуванню до Накопичувального пенсійного фонду в таких розмірах: у рік запровадження перерахування - 2% бази нарахування єдиного внеску, кожного наступного - у розмірі, збільшеному на 1%, до досягнення 7% і подальшої сплати у зазначеному розмірі.

 

Учасник накопичувальної системи має право спрямувати такі внески до недержавного пенсійного фонду. Врегулювання відносин, що стосуються страхових внесків, які спрямовуються до обраного недержавного пенсійного фонду, подальшого розміщення і інвестування пенсійних активів застрахованої особи та страхування і виплати довічної пенсії або одноразової виплати, здійснюється відповідно до законодавства про недержавне пенсійне забезпечення.

 

У грудні 2020 року урядом на розгляд Верховної Ради внесено законопроект № 4408 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо накопичувальної професійної пенсійної системи», яким запропоновано впровадження у 2021-му накопичувальної професійної пенсійної системи, в межах якої буде здійснюватись пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію на пільгових умовах і є учасниками відповідної пенсійної програми.

 

Власне, платники внесків та розмір останніх будуть визначені Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (законопроект передбачає сплату страхувальником-роботодавцем єдиного соціального внеску у підвищеному розмірі - залежно від виду професійної пенсійної програми). Учасники накопичувальної професійної пенсійної системи будуть мати можливість самостійно обрати недержавний пенсійний фонд та укласти з ним договір.

 

Зазначимо, що накопичувальна система пенсійного забезпечення сьогодні діє у більшості країн ЄС (Італії, Франції, Нідерландах, Німеччині тощо), а також у США, Аргентині, Перу, Індії, Грузії та Казахстані. Згідно зі світовим рейтингом, пенсійні системи у Нідерландах та Німеччині є одними з найбільш стійких та ефективних у світі, підсумували у Головному управлінні Пенсійного фонду України в Запорізькій області.

 

Ми ж, у свою чергу, підкреслимо, що у країнах Східної Європи досвід переходу на накопичувальну систему не був дуже втішним. В Чехії вона проіснувала всього три роки, в Польщі та країнах Балтії провалилася, а в Угорщині накопичення з таких фондів взагалі були... приватизовані. «Вкладати ресурси у цю систему в 40 років неможливо, оскільки кожні два десятиліття наступає глобальна фінансова криза, й знецінюються перш за все довгострокові вкладення. Тому доречно переходити на умовно-накопичувальну систему, куди входять і солідарні кошти, і накопичення», - відзначає директор Інституту розвитку територій Юрій Ганущак.

 

По-друге, для введення накопичувальної системи дефіцит Пенсійного фонду має бути нульовим, а уряд визначив, що бюджет установи на 2021 рік складатиме 21,7 млрд. грн. І це за оптимістичними показниками. А оскільки дефіцит ПФ в Україні – річ, яка нікуди і ніколи не зникає, введення другого рівня пенсійного забезпечення чекати нескоро. По-третє, чи гарантуватиме держава повернення громадянам внесків у разі банкрутства недержавних пенсійних фондів (існує ж, наприклад, Фонд гарантування вкладів фізичних осіб, якщо той чи інший банк «дає дуба»)?І це питання, між іншим, найбільше хвилює наших співгромадян...

 

Максим КОРОБЕЦЬ

 

Источник Позиция